ΚΕΙΜΕΝΑ

 
 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ SOFTWARE
[ όπου δεν πιπτει κορκονεας πιπτει μανδραβελης / και αντιστροφως]
Οι συγχρονοι ιεροκηρυκες δεν κηρυττουν πλεον το ‘‘πασα Εξουσια εκ Θεου’’. Ταυτιζουν τους συγχρονους βαρωνους και τους αυλικους με τη δημοκρατια και την ορθολογικοτητα. Η αντισταση του υποτελη ειναι αντικοινωνικο φαινομενο οπως ο φονος και ο βιασμος, συμφυτη με την αθλια ‘‘κουλτουρα της βιας’’.
http://is.gd/4d1B2l

 
___________________________
 

Ψυχοϊστορια. Οι πολιτισμοι του θανατου | Lloyd deMause

…Η ιστορια της παιδικης ηλικιας ειναι ενας εφιαλτης απο τον οποιο μολις αρχιζουμε να ξυπναμε. Οσο παλαιοτερα ερευνουμε στην ιστορια, τοσο χαμηλοτερο το επιπεδο φροντιδας των παιδιων, τοσο ευρυτερη και συχνοτερη η δολοφονια, η εγκαταλειψη, η κακοποιηση, η τρομοκρατηση, ο βιασμος του παιδιου… Η κακοποιηση των παιδιων ειναι η πιο συγκινησιακα φορτισμενη και αποτελεσματικη τελετουργια… Ειναι παγκοσμιο ιστορικο φαινομενο οι ανθρωποι να χρησιμοποιουν τα παιδια ως δοχεια αποθεσης δηλητηριου· [οπου διοχετευουν τις νοσηρες ενοχες, το μισος και τον τρομο της δικης τους παιδικης ηλικιας. Οι εγκληματικες τους τασεις δεν ειναι πλεον δικες τους, τις ενσαρκωνει το παιδι, συνεπως ειναι μολυσμενο.] Οι περισσοτερες οικογενειες στην ιστορια εφαρμοσαν τη βρεφοκτονια, την αιμομιξια και το σεξουαλικα φορτισμενο ξυλοδαρμο… Η ανατροφη των παιδιων ειναι η ιδια η προϋποθεση για τη μεταδοση και την αναπτυξη ολων των αλλων πολιτισμικων στοιχειων · καθοριζει τα ορια του εφικτου, τη δυνατοτητα εξελιξης σε ολα τα αλλα πεδια της ιστοριας… Σε ιστορικες περιοδους οπου οι γυναικες και τα κοριτσια αποκτουν δικαιωματα και δυνατοτητες αναπτυξης της προσωπικοτητας, βελτιωνουν την ανατροφη των παιδιων και η επομενη γενια ενηλικων εισαγει νεες πολιτικες ελευθεριες και αλλαζει την κοινωνια, καθως απαλασσεται σε ενα βαθμο απο τη νοσηροτητα του παρελθοντος…

 http://psychohistory.com

 
___________________________
 

«…Ολες οι αποφασεις πρεπει να λαμβανονται… απο το συνολο των ενδιαφερομενων προσωπων, απο τη γενικη συνελευση του ‘‘πολιτικου σωματος’’, (ειτε προκειται για εργοστασιο, για διοικηση, για πανεπιστημιο ή για συνοικια) […] Ουτε η εξουσια της γενικης συνελευσης, ουτε το ανακλητο των αντιπροσωπων, ουτε η ευθυνη τους ενωπιον της συνελευσης ειναι πανακειες που ‘‘εγγυωνται’’ οτι ειναι αδυνατος ενας γραφειοκρατικος ή αλλος εκφυλισμος της επαναστασης. Η εξελιξη των Συμβουλιων και καθε αλλου αυτονομου οργανισμου, και η μελλοντικη τους τυχη, εξαρτωνται απο την αυτοκινητοποιηση και την αυτοδραστηριοτητα των μαζων… απο την ενεργο συμμετοχη τους στη ζωη των συλλογικων οργανων, απο τη θεληση τους να ριχνουν ολο τους το βαρος σε καθε στιγμη του processus: συζητηση, επεξεργασια, αποφαση, εφαρμογη και ελεγχο […] Εκεινο που κρινεται… ειναι η εξαλειψη του επαγγελματισμου στην πολιτικη, η καταργηση της ως ειδικης και χωριστης σφαιρας και αρμοδιοτητας. Αντιστοιχα, η καθολικη πολιτικοποιηση της κοινωνιας σημαινει οτι οι υποθεσεις της κοινωνιας ειναι, στην πραξη και οχι στα λογια, υποθεση ολων…»

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. Η ΟΥΓΓΡΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ
THE HUNGARIAN REVOLUTION – http://is.gd/WElpJo

 
___________________________
 

MURRAY BOOKCHIN:

«…προτου ο αντρας αρχισει να εκμεταλλευεται τον αντρα, αρχισε να κυριαρχει πανω στη γυναικα· ακομα πιο νωρις, ο γερος αρχισε να κυριαρχει πανω στο νεο μεσω μιας ιεραρχιας ηλικιακης, γεροντοκρατιας και προγονολατρειας… Η κυριαρχια του ανθρωπου πανω στον ανθρωπο υπηρξε πολυ προγενεστερη του σχηματισμου των ταξεων και των οικονομικων τροπων κοινωνικης καταπιεσης… [Το ζητουμενο δεν ειναι] να καταστρεψουμε μονο τον καπιταλισμο… αλλα και τον αρχαϊκο κοσμο―την κυριαρχια ανθρωπου πανω σε ανθρωπο, την ιδια τη λογικη της ιεραρχιας…»

«…Before “man” began to exploit “man”, he began to dominate woman; even earlier, the old began to dominate the young through a hierarchy of age-groups, gerontocracies, and ancestor-worship. Power of human over human long antedates the very formation of classes and economic modes of social oppression… It is no longer simply capitalism we wish to demolish; it is an older and more archaic world that lives on in the present one – the domination of human by human, the rationale of hierarchy as such.»

Ο ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ ΩΣ ΑΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ http://www.bookchin69.wordpress.com/18-2/
Bookchin. Marxism as Bourgeois Sociology – https://is.gd/lBAXfJ

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ: ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΣ

«…Το συνολο των μεσων που χρησιμοποιει ο καπιταλισμος υπακουει παντα στην ιδια προσταγη: τη διατηρηση της κυριαρχιας του, την επεκταση του ελεγχου πανω στην κοινωνια γενικα, στο προλεταριατο ιδιαιτερα… Ολοι οι τομεις της ζωης πρεπει να υποταχθουν στον ελεγχο των διευθυνοντων. Ολες οι πηγες και τα μεσα χρησιμοποιουνται απο τον καπιταλισμο… η επιστημονικη γνωση ειναι επιστρατευμενη στην υπηρεσια του: η ψυχολογια και η ψυχαναλυση, η βιομηχανικη κοινωνιολογια και η πολιτικη οικονομια, η ηλεκτρονικη και τα μαθηματικα…[επιστρατευονται για να] φραξουν τις ρωγμες της αμυνας του, να του επιτρεψουν να διεισδυσει στο εσωτερικο της εκμεταλλευομενης ταξης, να κατανοησει τα κινητρα και τις συμπεριφορες της και να τα χρησιμοποιησει προς οφελος της “παραγωγης”, της “κοινωνικης σταθεροτητας” και της πωλησης αχρηστων αντικειμενων[…]

…η συγχρονη κοινωνια, ειτε ζει υπο καθεστως “δημοκρατικο” ειτε “δικτατορικο”, ειναι στην πραγματικοτητα παντα ολοκληρωτικη. Γιατι η κυριαρχια των εκμεταλλευτων πρεπει, για να διατηρηθει, να κατακλυσει ολους τους τομεις της δραστηριοτητας και να προσπαθησει να τους υποταξει. Ο ολοκληρωτισμος δεν παιρνει πια τις ακραιες μορφες που ειχε περιβληθει με τον Χιτλερ η τον Σταλιν… αλλα αυτο δεν αλλαζει σε τιποτα το ζητημα κατα βαθος. Η τρομοκρατια δεν ειναι παρα ενα απο τα μεσα που μπορει να χρησιμοποιησει μια εξουσια για να συντριψει τη δραστηριοτητα καθε αντιπολιτευσης, αλλα δεν ειναι παντα εφαρμοσιμη ουτε παντα η πιο αποδοτικη. Η “ειρηνικη” χειραγωγηση των μαζων, η βαθμιαια αφομοιωση των οργανωμενων αντιπολιτευσεων μπορουν να ειναι πιο αποτελεσματικες…»

 
___________________________
 

ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΩΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΔΟΓΜΑ
Θελεις να τους πεισεις να δουλευουν για σενα, να σου δινουν πλουτο, ψηφους, υπακοη; Θελεις να τους αρμεγεις κανονικα και να ειναι υποταγμενοι οικειοθελως; Δωσε τους υποκαταστατα αυτου που τους λειπει πραγματικα: η αυτοεκτιμηση. Δωσε τροφη στη μυθομανια τους. Πες τους οτι ειναι αξιοι συνεχιστες μεγαλου πολιτισμου χιλιετιων, οτι καταγονται απο μεγαλους προγονους, οτι ‘‘εμεις χτιζαμε παρθενωνες οταν οι αλλοι ετρωγαν βελανιδια’’. Η ‘‘εθνικη υπερηφανεια’’ δεν ειναι βεβαια αυτοεκτιμηση, ειναι ομως καλο υποκαταστατο, και θα σε προσκυνουν γι’αυτο. Αν μπορεις να τους δωσεις και τη δυνατοτητα να καταναλωνουν, θα γινουν κανονικα ρομποτ στη διαθεση σου.

 
___________________________
 

ΦΩΤΗΣ ΤΕΡΖΑΚΗΣ: ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΑ
«…Αυτό που έχουμε … δεν είναι μια «υποχώρηση της πολιτικής έναντι της οικονομίας» αλλά μια πολιτική δια της οικονομίας: ο χρηματοπιστωτισμός είναι μία κατάφωρη τέτοια χρήση «οικονομικών» μέσων για τη συντριβή ολόκληρων ομάδων του πληθυσμού της γης, συντριβή εθνών και, σε τελευταία ανάλυση, συντριβή των εργαζόμενων τάξεων εκ μέρους τού πιο επιθετικού τμήματος τής παγκόσμιας κεφαλαιοκρατικής ελίτ.[…] [Ο εχθρος του συστηματος ειναι] εξ ορισμού αντίπαλος της χρηματικής οικονομίας και ως εκ τούτου αφιερωμένος στο ξεσκέπασμα των πραγματικών σχέσεων ανισότητας, εκμετάλλευσης, κυριαρχίας που κρύβονται πίσω από τ’ αφηρημένα και ποσοτικοποιημένα, δήθεν «αντικειμενικά» οικονομικά μεγέθη…»

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΣΜΟΣ
«…Υπηρξε μια εποχη, οχι και τοσο μακρινη, που πολλοι ανθρωποι μπορουσαν να σκοτωσουν ή να κανουν οποιαδηποτε ατιμια για να τους δωσει ο βασιλιας τιτλο ευγενειας. Εμεις σημερα θα γελουσαμε με αυτην την ιδεα… Δεν γελαμε ομως, οταν καποιος ειναι ετοιμος να σκοτωσει ή να κανει οποιαδηποτε βρωμια για να κερδισει μερικα εκατομμυρια. Εκεινο που χρειαζεται ειναι να γινει η ιδεα: ‘‘εγω κερδιζω περισσοτερα απο σενα’’ τοσο γελοια οσο και η ιδεα ‘‘εγω ειμαι καλυτερος απο σενα, γιατι η προγιαγια μου κοιμηθηκε με το βασιλια, που εκανε τον προπαπο μου βαρωνο.’’»

 
___________________________
 

Η ΖΩΗ ΩΣ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ – PERLMAN
«…Μολις οι ανθρωποι αποδεχτουν το χρημα ως ισοδυναμο της ζωης, η πωληση της ζωντανης τους δραστηριοτητας γινεται προϋποθεση της φυσικης και κοινωνικης επιβιωσης τους. Η ζωη ανταλλασσεται με την επιβιωση. Δημιουργια και παραγωγη καταληγει να σημαινει πουλημενη δραστηριοτητα… ανταλασσουν το δημιουργικο περιεχομενο της ζωης τους, την πρακτικη καθημερινη δραστηριοτητα τους, για χρημα… Μολις οι ανθρωποι αποδεχτουν τους ορους αυτης της ανταλλαγης, η καθημερινη δραστηριοτητα παιρνει τη μορφη της οικουμενικης εκπορνευσης…»

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΙΣΟΤΗΤΑ, ΑΥΤΟΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
«…Ελευθερη κοινωνια ειναι μια κοινωνια στην οποια η εξουσια ασκειται αποτελεσματικα απο τη συλλογικοτητα… στην οποια ολοι συμμετεχουν πραγματικα με ισοτητα… Συμμετοχη στην εξουσια ειναι συμμετοχη στη θεσμιζουσα εξουσια. Σημαινει οτι καποιος μετεχει ισοτιμα με τους αλλους σε μια συλλογικοτητα που αυτοθεσμιζεται ρητα. Η ελευθερια σε μια κοινωνια εκφραζεται στους εξης δυο θεμελιωδεις νομους: δεν υπαρχει εκτελεση χωρις ισοτιμη συμμετοχη στη ληψη αποφασεων· δεν υπαρχει νομος χωρις ισοτιμη συμμετοχη στη θεσπιση του νομου. Μια αυτονομη συλλογικοτητα εχει εμβλημα και αυτοκαθορισμο: ειμαστε εκεινοι που εχουμε νομο να οριζουμε εμεις τους νομους μας…»

 
___________________________
 

ΤΟ ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ
Φιλελευθερος:
ο φρονων οτι καθε ανθρωπος δικαιουται να απολαμβανει συγκεκριμενα (περιορισμενα αλλά σημαντικα) δικαιωματα και ελευθεριες, υπο τους εξης απαραβατους ορους: να ορκιζεται πιστη στο Θεο-Εμπορευμα και στο Αγιο Πνευμα-Χρημα, να αποδεχεται την ανισοτητα και την εμπορευματοποιηση των ανθρωπων, να υποτασσεται στην ολιγαρχια.
―Ευτυχης ο πνευματικος ανθρωπος που οι δημοκρατικες του αρχες και ευαισθησιες, η σωφροσυνη και η μετριοπαθεια του, καταληγουν παντα να ευνοουν το συμφερον των χορηγων του, την αγορα και τους ισχυρους.

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΤΟ ΚΕΝΟ
«…Στη συγχρονη Δυση, το ελευθερο, κυριαρχο, αυταρκες, πληρες ‘‘ατομο’’ δεν διαφερει και πολυ απο μια μαριονετα…‘‘Ελευθερο’’, υποτιθεται να δινει στη ζωη του το νοημα που ‘‘θελει’’…δηλαδη το μη-νοημα της απεριοριστης αυξησης της καταναλωσης… Εκείνο που κυρίως καταναλώνουν σήμερα οι άνθρωποι είναι τη-λε-ό-ρα-ση. Και μέσα από την τηλεόραση καταναλώνουν, δι’ αντιπροσώπου, τη φαντασίωση μιας ζωής που θα ήταν λεφτά, σεξ, εξουσία και βία…»

 
___________________________
 

BOOKCHIN. ΕΡΓΑΤΗΣ- ΤΟ ΡΟΜΠΟΤ ΜΕ ΤΑΞΙΚΗ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
«…Ο εργατης αρχιζει να γινεται επαναστατης… οταν φτανει στο σημειο να απεχθανεται την ταξικη του θεση εδω και τωρα, οταν αρχιζει να ξεφορτωνεται εκεινα ακριβως τα χαρακτηριστικα για τα οποια οι μαρξιστες τον εξυμνουν περισσοτερο: την ηθικη της δουλειας, τη δομη του χαρακτηρα που προερχεται απο τη βιομηχανικη πειθαρχια, το σεβασμο για την ιεραρχια, την υπακοη σε αρχηγους, τον καταναλωτισμο, [τη δολαριοφροσυνη, την δουλοφροσυνη, την ιδεολογια της ‘‘σοβαροτητας’’,] τα στοιχεια πουριτανισμου…»

 
___________________________
 

Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΑΠΗΧΗΣΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ. PERLMAN
«…Στην πραξη, ο εθνικισμος υπηρξε η μεθοδολογια για τη συγκροτηση της αυτοκρατοριας του κεφαλαιου… Ο κοσμος αποικιοποιηθηκε απο εθνικα κρατη, και ο εθνικισμος ειναι το κυριαρχο, το συγχρονο σταδιο του καπιταλισμου… Τα προηγμενα βιομηχανικα εθνη απεκτησαν το πρωταρχικο τους κεφαλαιο εφαρμοζοντας υποδουλωση, εκτοπισεις, διωγμους και φυλετικες διακρισεις, αλλα και εξολοθρευοντας πληθυσμους τους οποιους ορισαν ως νομιμα θηραματα… Ο εθνικισμος ειναι ιδανικο μεσο για το διπλο του σκοπο, την εξημερωση των ντοπιων εργατων και την υποδουλωση των ξενων, και εχει απηχηση στον καθενα που φιλοδοξει να αποχτησει μεριδιο κεφαλαιου…»

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΜΑΗΣ ’68
«…Πρεπει να καταδικασουμε ριζικα τη μυθολογια του εργατισμου που επαιξε και παιζει ακομη ολεθριο ρολο στο φοιτητικο κινημα(…) πρεπει να κατανοησουμε τι σημαινει κατα βαθος η σταση του προλεταριατου: προσκολληση στη συγχρονη καπιταλιστικη κοινωνια, ιδιωτευση, αρνηση να επωμισθει υποθεσεις του συνολου, κυνηγητο της καταναλωσης(…) αποδοχη της ιεραρχιας (ειτε απεναντι στους συνδικαλιστες ή τους πολιτικους ηγετες), παθητικοτητα και αδρανεια, περιορισμος των διεκδικησεων στο οικονομικο πεδιο.(…) Πρεπει να ξεπερασουμε τον παραδοσιακο νεκρο μαρξισμο που δυναστευει ακομη τη συνειδηση τοσων ζωντανων…»

 
___________________________
 

BOOKCHIN. Ο ΜΑΡΞΙΣΜΟΣ ΩΣ ΑΣΤΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ-
Οι ανθρωποι… θεωρουνται (για να χρησιμοποιησουμε τα ιδια τα λογια του Μαρξ στον προλογο του ‘‘Κεφαλαιου’’) ‘‘προσωποποιησεις οικονομικων κατηγοριων, φορεις επιμερους ταξικων συμφεροντων’’ κι οχι ατομα που διαθετουν βουληση και ηθικες επιλογες(…) Η κυριαρχια γινεται αποδεκτή ως ‘‘προϋποθεση’’ της απελευθερωσης, ο καπιταλισμος ως ‘‘προϋποθεση’’ του σοσιαλισμου, το κρατος ως ‘‘προϋποθεση’’ του κομμουνισμου… [Το ζητουμενο δεν ειναι] να καταστρεψουμε μονο τον καπιταλισμο… αλλα και… τον αρχαϊκο κοσμο ―την κυριαρχια ανθρωπου πανω σε ανθρωπο, την ιδια τη λογικη της ιεραρχιας .»

 
___________________________
 

«…Αν καθε σταθμος της οικονομικης αναπτυξης σταζει αιμα χυμενο για χειραφετησεις που κατεληγαν στον εκσυγχρονισμο της δουλείας, αυτο σημαινει οτι οι αγωνες χειραφετησης υπακουαν σε μια αναγκαιοτητα της εμπορευματικης επεκτασης… Οι νικες τους ηταν παντα νικες του εμπορευματος. Οι ανθρωποι πιστευαν οτι αγωνιζονταν για δικαιοσυνη, ισοτητα, ελευθερια, αλλα στην πραγματικοτητα αγωνιζονταν για τον εμπορευματικο επεκτατισμο, για την επωδυνη γεννα μιας νεας εμπορευματικης μορφης(…)
Ποιο παραλογο κινητρο μας αναγκαζει να πληρωνουμε για αγαθα που παραχθηκανε απο ολους για ολους, αν οχι ο φοβος οτι θα γραπωθουμε απο τους νομους σας και τις φυλακες σας; Ο φοβος του χωροφυλακα ειναι η απαρχη της χαμερπειας.(…) Ενας ανεμος αθωοτητας εξαπλωνεται, που μουρμουριζει υπουλα να σταματησουμε να δουλευουμε απο τεμπελια, να εκπαραθυρωσουμε εναν αρχηγο για πλακα, να μοιρασουμε τα αποθηκευμενα αγαθα απο αγαπη για τη χαριστικοτητα.(…)
…Η γραμμη της ζωης περνα απο την υποκειμενικη αφθονια, τον διχως ορια ερωτα, τον εμπρησμο των τραπεζων, το σαμποταρισμα της οικονομιας, το τελος του κρατους, τη ριζικη καταστροφη των εμπορευματικων σχεσεων…»

VANEIGEM: Η ΒΙΒΛΟΣ ΤΩΝ ΗΔΟΝΩΝ – https://www.vaneigem79.wordpress.com/

 
___________________________
 

FROMM. ΣΑΔΟΜΑΖΟΧΙΣΤΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΚΑΙ ΕΞΟΥΣΙΑ
«…Ο μαζοχιστικος χαρακτηρας… αγαπα… εκεινα τα δεδομενα που περιοριζουν την ανθρωπινη ζωη και στενευουν την ανθρωπινη ελευθερια… Για το στρατιωτη η θεληση ή το κεφι του ανωτερου του ειναι η μοιρα του, που καθοριζει τη ζωη του… Για τον εμπορο μοιρα ειναι οι οικονομικοι νομοι, στους οποιους παραδιδεται μοιραια…
…Οπου αυτος ο χαρακτηρας μυριζεται εξουσια, αισθανεται αυτοματα και την αναγκη να τη λατρεψει… Και ειναι μαλιστα αδιαφορο, αν προκειται για τη δυναμη ενος ανθρωπου, ενος θεσμου ή μιας κοινωνικα αναγνωρισμενης ιδεας… Πρεπει να πιστευει οτι αγωνιζεται κατ’εντολη μιας εξουσιας, όποιο κι αν ειναι το ονομα της: ιστορια, φυση, [οικονομια], θεος κλπ, ως εκτελεστης- εντολοδοχος… Ο αυταρχικομαζοχιστικος χαρακτηρας αντλει τις δυναμεις του για δραση απο την προσκολληση του σε ανωτερες δυναμεις… ατρωτες και αμεταβλητες… Θαρρος ειναι να υπομενει τους πονους και τις θυσιες που επιβαλλει η μοιρα ή ο αρχηγος ως προσωποποιηση της…
Υποταγη στο πεπρωμενο ειναι ο ηρωισμος του μαζοχιστη, αλλαγη του πεπρωμενου ειναι ο ηρωισμος του επαναστατη…»

 
___________________________
 

Η ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΟΡΝΙΘΟΤΡΟΦΕΙΟΥ
Τα παιδιά της γαλαρίας – Τεύχος 15. σελ.13-14 – http://is.gd/Lmm4gA

«…Η πολιτική επιλογή για την όξυνση της «κρίσης του χρέους» έχει μεγάλα πλεονεκτήματα για το κεφάλαιο: το φόβητρο της χρεοκοπίας γίνεται ένα χρήσιμο εργαλείο για ένα νέο κύκλο βίαιης πρωταρχικής συσσώρευσης, κατά τρόπο ανάλογο με ό,τι συνέβη στις χώρες της περιφέρειας τις προηγούμενες δεκαετίες. Στις χώρες της περιφέρειας η διαδικασία πρωταρχικής συσσώρευσης παίρνει τη μορφή ανοιχτής λεηλασίας: περίφραξη των κοινοτικών γαιών και των υδάτινων πόρων· λεηλασία των πρώτων υλών και των φυσικών πόρων που έχουν ως αποτέλεσμα την αποκοπή εκατομμυρίων ανθρώπων από τα μέσα παραγωγής και διαβίωσης και τη δημιουργία νέων, φτηνότερων και δια θέσιμων προς εκμετάλλευση προλεταριακών πληθυσμών.

Στη Δύση παίρνει τη μορφή μιας απόπειρας για την ολοκληρωτική ενσωμάτωση των σχετικά αποεμπορευματοποιημένων μορφών κοινωνικής αναπαραγωγής στην καπιταλιστική αξιοποίηση καθώς και τη μορφή της υποτίμησης και πειθάρχησης της εργατικής δύναμης: περικοπές των μισθών και των συντάξεων· μείωση της χρηματοδότησης των δημόσιων υπηρεσιών· αύξηση της φορολόγησης της εργατικής τάξης· ιδιωτικοποιήσεις· μεταρρυθμίσεις της κοινωνικής ασφάλισης· εμβάθυνση των διαχωρισμών μεταξύ νέων και παλαιότερων εργαζομένων και μεταξύ «τεμπέληδων» και «φιλόπονων» εργαζομένων. Όλα τα προηγούμενα συνοδεύονται από την ωμή βία και την προπαγάνδα των ΜΜΕ ενάντια στις απεργίες και τις διαμαρτυρίες…»

 
___________________________
 

NOAM CHOMSKY: ΨΕΥΔΟΚΡΙΤΙΚΗ

«…Υπαρχει βεβαια κριτικη, αλλα η προσεκτικη εξεταση της δειχνει οτι τα ορια της ειναι στενα. Οι βασικες γραμμες της κρατικης προπαγανδας υποβαλλονται υπορρητα απο τους επικριτες της[…] Ο ανεξαρτητος νους πρεπει… να σταθει κριτικα εναντι οσων εκπεμπει ο προπαγανδιστικος μηχανισμος• ταυτοχρονα, να διακρινει τις υπορρητες θεσεις που επιδιωκουν να υποβαλλουν απο κοινου το καθεστως και οι δηθεν επικριτες του. Αυτο ειναι πολυ δυσκολοτερο εργο[…] Οσο πιο σκληρη εμφανιζεται η συγκρουση των ιδεων, τοσο καλυτερα εξυπηρετειται η προπαγανδα, εφοσον οι υπορρητες, υποβολιμαιες προκαταληψεις εμβολιαζοται αποτελεσματικοτερα… »

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ
H ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΥΠΟΔΟΥΛΩΣΗΣ
«…Ο καπιταλισμος δεν χρησιμοποιει μια τεχνολογια, ουδετερη καθαυτην, για καπιταλιστικους σκοπους. Ο καπιταλισμος δημιουργησε μια καπιταλιστικη τεχνολογια που δεν ειναι καθολου ουδετερη. Το πραγματικο νοημα αυτης της τεχνολογιας δεν ειναι καν να αναπτυξει την παραγωγη για την παραγωγη· ειναι κατα πρωτο λογο να κυριαρχησει πανω στους παραγωγους και να τους υποταξει…»

*

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΜΑΗΣ ’68
«…Μεσα σε λιγες μερες το κινημα των επαναστατων φοιτητων προπαγανδιζει σε ολη τη χωρα την αμφισβητηση της ιεραρχιας και αρχιζει το γκρεμισμα της εκει που εμοιαζε περισσοτερο αυτονοητη: στο πεδιο της γνωσης και της εκπαιδευσης […] στις γραφειοκρατικες ιεραρχικες δομες της κοινωνιας στο σημειο ακριβως που εμοιαζαν περισσοτερο δικαιωμενες για το κοινο αισθημα, εκει που η σοφιστεια: η γνωση δικαιωνει την εξουσια ( και η εξουσια κατεχει εξ ορισμου τη γνωση) μοιαζει απροσβλητη… Διακυρησσει και αρχιζει να πραγματοποιει την αυτονομη και δημοκρατικη αυτοδιευθυνση των συλλογικων οργανων.[…] Αναγκαζει πρυτανεις και υπουργους να αποκαλυψουν μπροστα σε ολους ποση ασυναρτησια, αμαθεια και βλακεια εχει ο ρολος τους… Αοπλοι φοιτητες αναγκαζουν την εξουσια να δειξει τι φοβος τη διακατεχει πισω απο τις επισημοτητες, τα μεγαλεια και τους παλληκαρισμους, ενας φοβος που δεν αργει να προσφυγει στο ροπαλο και στο δακρυγονο. Ταυτοχρονα το κινημα υποχρεωνει τις ‘‘εργατικες’’ γραφειοκρατικες ηγεσιες να φανουν οι υστατοι εγγυητες της καθεστηκυιας ταξης, μεχρι τα μπουνια αλληλεγγυες στην ασυναρτησια και την αναρχια της…»

*

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ.ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ‘‘ΕΙΔΙΚΟΙ’’
«…Απ’ τη μια μερια, ολο το ιστορικο ρευμα της συγχρονης κοινωνιας οδηγει τους ανθρωπους σ’αυτη την αποχαυνωση, σε αυτο τον ατομικισμο, σ’αυτο τον καταναλωτικο και τηλεοπτικο αυνανισμο. Απο την αλλη… η διεισδυση μεσα στον πληθυσμο μιας κεντρικης καπιταλιστικης σημασιας, του μυθου της γνωσης, της επιστημης, των ειδικων, των επαϊοντων, αυτων που ξερουν. Εκει στηριζεται η κεντρικη δομη της συγχρονης κοινωνιας, τελειως ασυμβιβαστη με καθε δημοκρατικη θεσμιση, δηλ. η ιεραρχια. Γιατι ο ταδε ειναι στην κορυφη και οι αλλοι ειναι κατω; Διοτι ειναι σπουδασμενος, διοτι ειναι επαϊων, διοτι ξερει καλυτερα, διοτι ειναι ειδικος, κλπ… Αυτος ο μυθος εχει βαθια διεισδυσει μεσα στη ζωη των ατομων […] Το ιδιο και μεσα στο εργατικο κινημα. Υπαρχουν οι αρχηγοι που ξερουν, οι γενικοι γραμματεις, οι Ζαχαριαδηδες, κλπ[…] υπαρχει η μαρξιστικη θεωρια που λεει την αληθεια για την κοινωνια[…] Ολα αυτα ειναι μελετημενα και λυμενα στους τομους του Κεφαλαιου ή στους 60 τομους των Απαντων του Λενιν. Τα εχουν μελετησει οι ειδικοι, οι οποιοι ξερουν. Εσυ πηγαινε … για τις προκηρυξεις, γιατι μονο αυτο μπορεις να κανεις…»

*

…η ‘‘πολιτικη’’ αντιπροσωπευση τεινει να ‘‘διαπαιδαγωγησει’’…[να εθισει] τους ανθρωπους στην πεποιθηση οτι δεν μπορουν να διαχειριζονται τα προβληματα της κοινωνιας, οτι υπαρχει μια ειδικη κατηγορια ανθρωπων προικισμενων με την ειδικην ικανοτητα να ‘‘κυβερνουν’’. Η διαρκης αντιπροσωπευση παει μαζι με την ‘‘πολιτικη ως επαγγελμα’’. Συντελει ετσι στην πολιτικη απαθεια, κι αυτη, με τη σειρα της, μεγαλωνει μεσα στο πνευμα των ανθρωπων το χασμα αναμεσα στην εκταση και στην πολυπλοκοτητα των κοινωνικων προβληματων και στην ικανοτητα τους να καταπιαστουν μ’ αυτα…

 
___________________________
 

ΚΥΡΙΑΡΧΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ. Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΕΠΙ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ

{…Το κυριο σωμα της καθεστωτικης προπαγανδας δεν εκπεμπεται απο τους κρατικους αξιωματουχους ουτε απο τους ‘‘συντηρητικους’’ δημοσιογραφους και διανοουμενους. Ο ρολος των τελευταιων ειναι να ‘‘κανουν πασα’’ στους κυριους σκηνοθετες της πραγματικοτητας: στους ‘‘φιλελευθερους δημοκρατες’’, τους ‘‘αριστερους’’, τους αδιαλλακτους πολεμιους της ‘‘διαφθορας’’, της ‘‘ανομιας’’, της ‘‘ησσονος προσπαθειας’’, ή τους καταγγελλοντες την ‘‘οικονομικη εξαθλιωση του λαου για τα κερδη των μονοπωλιων’’. Μεσα σε αυτη τη θεατρικη παρασταση, το σκηνοθετημενο αγωνα της προοδου, της δημοκρατιας, της συνεσης και του ηθους εναντια στη συντηρηση, την αυθαιρεσια, τη βλακεια και τη φαυλοτητα, η κριτικη περιοριζεται στην ηθικολογια, απαιτει ‘‘σεβασμο προς τους θεσμους και τη δημοκρατικη νομιμοτητα’’ ή απαιτει οικονομικη ασφαλεια για του εργαζομενους υπηκοους. Η ουσια του συστηματος παραμενει ιερο αβατο. Το Αφεντικο, η Αγορα, η Εθνικη Συνειδηση (διαβαζε: η μεταμφιεσμενη δουλοφροσυνη), αρρητα υπονοουνται ως θεμελια της Δημοκρατιας και του Πολιτισμου…}

Μαρξ, Τσομσκυ, Καστοριαδης: ΚΥΡΙΑΡΧΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ – http://is.gd/6nNE7s
Εngels, Bookchin, Καστοριαδης: Ο ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ ΩΣ ΜΗΧΑΝΗ – http://is.gd/Xaqu8H

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. Μια Κοινωνια που Παραπαιει
«…Στις πλουσιες κοινωνιες ―που αποτελουν το πολυ το 1/7 της ανθρωποτητας― με το τελος των πολιτικων ιδεολογιων και την εκλειψη της ικανοτητας της κοινωνιας να δημιουργει νεες αξιες που να σημαινουν κατι, κυριαρχει… η ληθη. Οι ανθρωποι δεν θελουν να ξερουν οτι ειναι θνητοι, οτι δεν υπαρχει μεταθανατον ζωη, ουτε αποζημιωση ουτε ανταμοιβη. Μετα τη δουλεια επιστρεφουν στο σπιτι και ξεχνιουνται … βλεποντας τηλεοραση. Και αυτο σημαινει οτι ζουμε οχι στην κοινωνια του θεαματος, αλλα της ληθης: ξεχνωντας το θανατο, ξεχνωντας οτι η ζωη δεν εχει νοημα αλλο απο αυτο που ειμαστε οι ιδιοι ικανοι να της δωσουμε. Το θεαμα υπαρχει για να διευκολυνει και να συγκαλυψει αυτη τη ληθη. Δεν εχουμε το θαρρος ή την ικανοτητα να παραδεχτουμε οτι το νοημα της προσωπικης και της συλλογικης ζωης μας δεν προκειται πλεον να μας αποκαλυφθει ως δεδομενο απο μια θρησκεια ή μια ιδεολογια, δεν προκειται να δεχτουμε το νοημα ως δωρο, συνεπως θα πρεπει να το δημιουργησουμε οι ιδιοι…»

 
___________________________
 

ΤΟ ΕΘΝΟΣ ΩΣ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΔΟΓΜΑ

…Ο εθνικισμος δεν ειναι η αφυπνιση μιας παλαιας, λανθανουσας, υπνωτουσας δυναμης, οπως παρουσιαζει τον εαυτο του. Ειναι στην πραγματικοτητα δημιουργημα μιας νεας μορφης κοινωνικης οργανωσης. Οι εθνικισμοι βασιζονται σε κρατικα προστατευομενες κυριαρχες κουλτουρες, που εσωτερικευονται βαθια μεσω της κρατικης εκπαιδευσης… Οι πολεμιοι του εθνικισμου που αντιμαχονται το πολιτικο κινημα αλλα αποδεχονται σιωπηρα την υπαρξη των εθνων, ειναι κοντοφθαλμοι. Τα εθνη ως φυσικη, ελεω θεου ομαδοποιηση των ανθρωπων, ως εμφυτο πολιτικο πεπρωμενο που αναμενει την πραγματωση του για πολυ καιρο, ειναι μυθος. Ο εθνικισμος αλλοτε παιρνει προϋπαρχουσες κουλτουρες και τις μετατρεπει σε εθνη, αλλοτε τις επινοει, αλλοτε τις εξαλειφει…
Ernest Gellner: NATIONS AND NATIONALISM

 
___________________________
 

Murray Bookchin. ΜΑΗΣ ’68
«Αυτη η εκρηξη προκληθηκε απο ομαδες που εξεγειρονται εναντια στη συγχρονη καταναλωτικη και τεχνολογικη κοινωνια, τοσο την κομμουνιστικη της Ανατολης, οσο και την καπιταλιστικη της Δυσης. Με τι θα την αντικαθιστουσαν δεν εχουν ιδεα. Αυτες οι ομαδες αρεσκονται στην αρνηση, στην καταστροφη, στη βια, στην αναρχια, και υψωνουν τη μαυρη σημαια.» Charles de Gaulle [τηλεοπτικο διαγγελμα της 7ης Ιουνιου 1968]

 
___________________________
 

ΚΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΟ ΕΓΚΛΗΜΑ. Κλεάνθης Γρίβας
…Το οργανωμένο έγκλημα (παράλληλα με την παραδοσιακή του δραστηριότητα στους τομείς της προστασίας, της πορνεία, του τζόγου και των ναρκωτικών) πολιτικοποιείται διαμέσου της εξυπηρέτησης πολιτικών στόχων που του τίθενται από τις μυστικές υπηρεσίες, όπως το σπάσιμο των απεργιών, οι βιαιότητες σε βάρος της αριστεράς και η διάπραξη πολιτικών δολοφονιών. Και oι μυστικές υπηρεσίες (παράλληλα με την παραδοσιακή τους δραστηριότητα στους τομείς της κατασκοπίας, της αντικατασκοπίας και της πολιτικής τρομοκρατίας) εγκληματοποιούνται χρησιμοποιώντας τα μέσα του οργανωμένου εγκλήματος, και κυρίως τα ναρκωτικά.
Έτσι οι μυστικές υπηρεσίες αναδεικνύονται σε παράλληλη εξουσία, γιατί οι μπίζνες με τα ναρκωτικά εξασφαλίζουν σ’ αυτές μια πολιτική αυτονομία διαμέσου μιας σειράς «συμμαχιών» που μπορούν να διαφεύγουν από τον έλεγχο της νόμιμης πολιτικής εξουσίας, και συγχρόνως μια οικονομική αυτοδυναμία από τα αρμόδια συνταγματικά όργανα ελέγχου, διαμέσου της αυτοχρηματοδότησης των επιχειρήσεών τους με τα κέρδη που προσπορίζονται από την έμμεση ή άμεση συμβολή τους στη διακίνηση των ναρκωτικών…

 
___________________________
 

Ο ‘‘ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ’’ ΚΑΙ ΤO ‘‘ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟ ΗΘΟΣ’’
Ο ‘‘φιλελευθερος’’ σε καθε ευκαιρια καταδικαζει με βδελυγμια τη βια ‘‘απ’ οπου κι αν προερχεται’’. Ομως την κυριαρχη μορφη βιας, την εκμεταλλευση, οχι μονο δεν τη θεωρει βια (αλλοιμονο), αλλα την αντιμετωπιζει περιπου ως θεμελιο του πολιτισμου. Αν αντιμαχεσαι τη θρησκεια του χρηματος, την ιεραρχια, την εκμεταλλευση, την ανισοτητα, σε στιγματιζει ως διακατεχομενο απο τις εμμονές της ‘‘ιδεολογιας’’, αιθεροβαμονα, περιπου ψυχοπαθολογικη περιπτωση. [Οπως ακριβως οι παλιοι συναδελφοι του ‘‘δημοκρατη’’ διανοουμενου, οι παπαδες, στιγματιζαν ως αμαρτωλο και διαολου καλτσα οποιον εναντιωνονταν στο φεουδαρχη και στο βασιλια.] Αν απεργησεις, εισαι ανευθυνος και υπονομευεις την ‘‘εθνικη οικονομια’’ (διαβαζε: τα κερδη του αφεντικου σου). Αν παρεις με τις πετρες αυτους που σε εξαπατουν και σε εκμεταλλευονται, εισαι εχθρος της δημοκρατιας, της νομιμοτητας, της κοινωνικης ειρηνης. Ενω αυτοι σε αρμεγουν νομιμα, δημοκρατικα, ειρηνικα. ΤΟ ΑΡΜΕΓΜΑ ο παγκουϊστης ‘‘φιλελευθερος’’ το αποκαλει ‘‘δημοκρατια’’ και ‘‘νομιμοτητα’’ (οπως αλλοτε το αρμεγμα ηταν ‘‘θελημα θεου’’ κατα τους παπαδες). ΤΗ ΔΟΥΛΟΦΡΟΣΥΝΗ την αποκαλει ‘‘δημοκρατικο ηθος’’ (οπως την αποκαλουσαν ‘‘θεοσεβεια’’ και ‘‘χριστιανικη αρετη’’ οι ρασοφοροι απατεωνες σε αλλες εποχες).

 
___________________________
 

NOAM CHOMSKY. ΚΑΘΕΣΤΩΤΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΑ
Η συγκεντρωση της ιδιοκτησιας των ΜΜΕ ειναι υψηλη και αυξανεται. Επιπλεον τα διευθυντικα στελεχη των ΜΜΕ και οι [διασημοι] σχολιαστες, ανηκουν στις ιδιες προνομιουχες ελιτ, και ειναι αναμενομενο να συμμεριζονται τις αντιληψεις, τις φιλοδοξιες και τις στασεις των συνεταιρων [εργοδοτων] τους, αναφορικα με το ταξικο συμφερον ολων τους. Οι νεοεισερχομενοι στο συστημα δημοσιογραφοι ειναι απιθανο να αναρριχηθουν αν δεν συμμορφωθουν στις ιδεολογικες πιεσεις εσωτερικευοντας τις αξιες. Δεν ειναι ευκολο να πιστευεις κατι και να λες το αντιθετο. Εκεινοι που δεν συμμορφωνονται, απορριπτονται μεσω γνωστων μηχανισμων… Πολλοι αλλοι παραγοντες καθοριζουν τη συμμορφωση των ΜΜΕ με το κρατικο-εταιρικο συμπλεγμα. Η εναντιωση στην εξουσια ειναι δυσκολη και δαπανηρη· απαιτει υψηλο επιπεδο τεκμηριωσης και επιχειρηματων. Επιπλεον, η κριτικη αναλυση δεν ειναι ευπροσδεκτη απο τους κρατουντες, που αντιδρουν αποτελεσματικα κατεχοντας ποικιλα μεσα επιβραβευσης ή τιμωριας. Αντιθετως, η συμμορφωση με την ‘‘πατριωτικη’’ γραμμη δεν εχει κοστος… Το συστημα αμυνεται με ιερη οργη και περιφρονηση οταν αμφισβητειται το δικαιωμα του να εξαπατα προς οφελος της εξουσιας. Η ιδια η ιδεα να υποβληθει το ιδεολογικο συστημα σε ορθολογικη εξεταση, προκαλει αμηχανια ή εχθροτητα, συνηθως καλυμμενη υπο προσχηματα…

 
___________________________
 

Ο ΕΜΠΟΡΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥ
Erich Fromm: Να Εχεις ή να Εισαι

«…Ονομασα αυτο το φαινομενο αγοραιο χαρακτηρα [marketing character, εμπορευματικος χαρακτηρας] επειδη … ο ανθρωπος βιωνει τον εαυτο του ως εμπορευμα και την αξια του … ως ανταλλακτικη αξια… γινεται ενα εμπορευμα στην ‘‘αγορα προσωπικοτητας’’ […] δεν ασχολειται με τη ζωη και την ευτυχια αλλα με το πως θα γινει πιο αξιο για πουλημα. Ο σκοπος του αγοραιου χαρακτηρα ειναι η απολυτη προσαρμογη, να ειναι επιθυμητος υπο ολες τις συνθηκες στην αγορα προσωπικοτητας… δεν εχουν κανενα σκοπο εκτος του να κινουνται και να δουλευουν οσο ταχυτερα και πιο αποτελεσματικα μπορουν…»

 
___________________________
 

NOAM CHOMSKY: ΨΕΥΔΟΚΡΙΤΙΚΗ
Ο τυπος και οι διανοουμενοι εμφανιζονται ασυμβιβαστοι και ανεξαρτητοι, υπερκριτικοι, ανταγωνιστικοι προς το ‘‘κατεστημενο’’ και αντιπαλοι του κρατους• … ο τυπος δινει την εντυπωση μιας νεας εθνικης αρχης, σκληρου αντιπαλου της κρατικης εξουσιας. Η πραγματικοτητα ειναι καπως διαφορετικη. Υπαρχει βεβαια κριτικη, αλλα η προσεκτικη εξεταση της δειχνει οτι τα ορια της ειναι στενα. Οι βασικες γραμμες της κρατικης προπαγανδας υποβαλλονται υπορρητα απο τους επικριτες της… Ο ανεξαρτητος νους πρεπει να … σταθει κριτικα εναντι οσων εκπεμπει ο προπαγανδιστικος μηχανισμος• ταυτοχρονα, να διακρινει τις υπορρητες θεσεις που επιδιωκουν να υποβαλλουν απο κοινου το καθεστως και οι δηθεν επικριτες του. Αυτο ειναι πολυ δυσκολοτερο εργο…

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΤΟ ΚΕΝΟ
…ο σημερινός δυτικός άνθρωπος -συμπεριλαμβανομένου και του νεοέλληνα- είναι ένα άτομο περιορισμένο στην καθαρά ιδιωτική του σφαίρα, ενδιαφέρεται μόνον για το βιοτικό του επίπεδο. Προσπαθεί με τα διάφορα καταναλωτικά ‘‘αγαθά’’ να συγκαλύψει την έλλειψη κάθε νοήματος αναφορικά με τη ζωή και τη θνητότητα του.[…] Μεσα σ’αυτη την ατμοσφαιρα, οι παραδοσιακοι φραγμοι της καπιταλιστικης δημοκρατιας πεφτουν ο ενας μετα τον αλλο. Δεν υπαρχει πλεον ελεγχος της πολιτικης ζωης, κυρωσεις περαν του Ποινικου Κωδικα, ο οποιος, οπως εδειξαν τα διαφορα σκανδαλα, λειτουργει ολο και λιγοτερο. Με καθε τροπο, σε μια τετοια κατασταση, τιθεται το ερωτημα: ‘‘Και γιατι διαβολε, οι ιδιοι οι δικαστες ή οι ‘ελεγκτες’ τους, ξεφευγουν απο τη γενικη διαφθορα, και για πόσο χρονο; Ποιος θα φυλαξει τους φυλακες;’’[…] Το νεαρο ατομο προερχεται απο μια παραπαιουσα οικογενεια, συχναζει ―ή και οχι― σ’ενα σχολειο που το βλεπει σαν αγγαρεια, βρισκεται τελος μπροστα σε μια κοινωνια, στην οποια ολες οι “αξιες’’ και οι ‘‘νορμες’’ εχουν λιγο πολυ αντικατασταθει απο το ‘‘βιοτικο επιπεδο’’, την ‘‘οικονομικη επιφανεια’’, τις ανεσεις και την καταναλωση. Ουτε θρησκεια, ουτε ‘‘πολιτικες’’ ιδεες, ουτε κοινωνικη αλληλεγγυη …

 
___________________________
 

BOOKCHIN. Εργατισμος και Κομφορμισμος

…Το προλεταριατο, αντι να εξελιχτει σε μια επαναστατικη ταξη μεσα στη μητρα του καπιταλισμου, καταντα οργανικο τμημα της αστικης κοινωνιας.[…] Ο παραδοσιακος ταξικος αγωνας εξισσοροπει την καπιταλιστικη κοινωνια επανορθωνοντας τις καταχρησεις της (σε μισθους, ωραρια, πληθωρισμο, απασχοληση, κλπ.). Οι εργατικες ενωσεις μεσα στην καπιταλιστικη κοινωνια αποτελουν ενα ‘‘αντιμονοπωλιο ’’ απεναντι στα βιομηχανικα μονοπωλια και ειναι συσσωματωμενες […] ως τμημα της οικονομιας […] Μεσα σ’αυτο το τμημα υπαρχουν μικροτερες ή μεγαλυτερες συγκρουσεις, αλλα ως συνολο οι εργατικες ενωσεις ενδυναμωνουν το συστημα και χρησιμευουν στη διαιωνιση του…

 
___________________________
 

ΙΕΡΑΡΧΙΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΓΚΑΣΜΟΣ
ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ: «…Γιατι υπαρχει καταναγκασμος; Διοτι σε γενικες γραμμες οι εργαζομενοι δεν ριχνονται με αυθορμητο ενθουσιασμο να εκτελεσουν αυτα που η διευθυνση θελει να κανουν. Γιατι αυτο; Διοτι ουτε η εργασια τους ουτε το προϊον της τους ανηκουν, διοτι νιωθουν οτι τους ξενωνουν και τους εκμεταλλευονται, διοτι δεν αποφασιζουν οι ιδιοι αυτο που κανουν και τον τροπο που θα το κανουν, ουτε τι θα γινει αυτο που κανουν[…] Στα εκμεταλλευτικα συστηματα, δεν ειναι η καταναγκαστικη οργανωση της εργασιας που αποτελει απαντηση στην ‘‘ανθρωπινη οκνηρια’’ – αλλα αυτη η ‘‘οκνηρια’’ φυσικη και κατανοητη απαντηση στην εκμεταλλευση και στην απαλλοτριωση της εργασιας[…] Λεγεται οτι, αν δεν υπαρχει καταναγκασμος, δεν θα υπαρχει πειθαρχια, πως ο καθενας θα κανει ο,τι του καπνισει, πως θα βυθιστουμε στο χαος. Ολα αυτα ειναι μια ακομα σοφιστεια. Το ζητημα δεν ειναι να μαθουμε αν η πειθαρχια, ή καμια φορα και ο καταναγκασμος, χρειαζονται. Το ζητημα ειναι ποια πειθαρχια, ποιοι την εχουν αποφασισει, ποιοι την ελεγχουν, με ποιες μορφες και ποιους στοχους.» [Πειθαρχια προς οφελος ποιων;]

 
___________________________
 

ΤΟ ΓΛΩΣΣΑΡΙ ΤΗΣ ΣΥΜΦΟΡΑΣ

Πατριωτης: αυτος που στο ονομα της ‘‘πατριδας’’ υπηρετει τα αφεντικα του, τους ιδιοκτητες της χωρας του. (Σε προηγουμενες ιστορικες περιοδους, αυτος ο τυπος ανθρωπου καλουνταν υπηκοος ή δουλοπαροικος, και υπηρετουσε τους αρχοντες στο ονομα του ‘‘θεου’’ και του επι γης εκπροσωπου του.)
Πατριωτισμος: ορος που χρησιμοποιουν οι πιστοι της Ιεραρχιας αναφερομενοι στη λατρεια της. (Οροι με παραπλησια σημασια: νομιμοφροσυνη, εθνικοφροσυνη, δημοκρατικοτητα, θρησκευτικη πιστη.) Το ισχυροτερο υποκαταστατο αυτοεκτιμησης που εχει επινοηθει μεχρι σημερα…

 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ-BOOKCHIN. ΙΕΡΑΡΧΙΑ

…εδω και χιλιαδες χρονια, η θεσμιση των ‘‘ιστορικων’’ κοινωνιων στον τομεα της πολιτικης (καθως επισης και το πυρηνικο σχημα της θεσμισης των κοινωνικων σχεσεων σ’ ολους τους αλλους τομεις) υπηρξε η θεσμιση μιας ιεραρχιας, αναμεσα στους ανθρωπους… …ακρογωνιαιος λιθος της θεσμισης των ‘‘ιστορικων’’ κοινωνιων…υπηρξε και παραμενει… η εσωτερικη παραδοχη…απο τον καθεναν χωριστα και απο ολους αυτου του διατακτικου ιεραρχιας, και ακομα: η αδυναμια, σχεδον, για καθε ατομο να σκεφτει τον εαυτο του και τους αλλους, ητοι να υπαρξει κοινωνικα και ψυχολογικα, χωρις να τοποθετησει τον εαυτο του σ’ ενα οποιοδηποτε σημειο (εστω και το κατωτερο) αυτης της ιεραρχιας…

 
___________________________
 

ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ . ΚΛΕΑΝΘΗΣ ΓΡΙΒΑΣ
…Τα εκτελεστικά όργανα της τρομοκρατίας ή είναι πράκτορες των μυστικών υπηρεσιών ή είναι αφελείς «κοινωνικοί αναμορφωτές» που μπορεί να διακατέχονται από την αυταπάτη ότι εξυπηρετούν τα «ύψιστα συμφέροντα του λαού, της φυλής, του έθνους, του προλεταριάτου ή της επανάστασης», ενώ στην πραγματικότητα τηλεκατευθύνονται από ειδικά αυτονομημένα τμήματα των μυστικών υπηρεσιών και συνεργούν στην πλήρη καθυπόταξη της κοινωνίας στην κρατική εξουσία.(…) ‘‘Την τρομοκρατία τη διευθύνει η εξουσία, κι όποιος θέλει την εξουσία πρέπει να αποδείξει πως ξέρει να διευθύνει την τρομοκρατία.’’ (G. Sanguinetti)

 
___________________________
 

RAOUL VANEIGEM: Η ΒΙΒΛΟΣ ΤΩΝ ΗΔΟΝΩΝ
…Δεν υπαρχει αλλη πολιτικη απο τη γιακωβινικη, τη λενινιστικη, την εξουσιαστικη(…) και δεν ειναι παρα η οικονομικη κατανοηση των ανθρωπινων υποθεσεων (…) Μεσω της οικονομιστικης συμπεριφορας που διαδιδει εν ονοματι της διαυγειας, οι δειλες αποπειρες αναρχικης αυτοδιευθυνσης στην Ισπανια απετυχαν στη γενεση τους και η θεληση για ζωη δεν εγινε ποτε επικεντρο της συνειδητοποιησης.(…) Ποιο παραλογο κινητρο μας αναγκαζει να πληρωνουμε για αγαθα που παραχθηκανε απο ολους για ολους, αν οχι ο φοβος οτι θα γραπωθουμε απο τους νομους σας και τις φυλακες σας; Ο φοβος του χωροφυλακα ειναι η απαρχη της χαμερπειας.(…) Ενας ανεμος αθωοτητας εξαπλωνεται, που μουρμουριζει υπουλα να σταματησουμε να δουλευουμε απο τεμπελια, να εκπαραθυρωσουμε εναν ηγετη για πλακα, να μοιρασουμε τα αποθηκευμενα αγαθα απο αγαπη για τη χαριστικοτητα.(…)

 
___________________________
 

Καστοριαδης: Οι Διανοουμενοι και η Ιστορια
…Δεν αρχιζει ομως με τον Πλατωνα… αυτη η αξιοθρηνητη πλευρα της δραστηριοτητας των διανοουμενων απεναντι σην ιστορια, δηλαδη η εκλογικευση του πραγματικου… η νομιμοποιηση των υπαρχουσων εξουσιων… [Αυτη η ταση] επανασυνδεεται… με τις αρχαϊκες φασεις της ανθρωπινης ιστοριας, για τις οποιες οι εκαστοτε υπαρχοντες θεσμοι ειναι ιεροι, και η οποια κατορθωνει να θεσει τη φιλοσοφια, απο δημιουργιας της συστατικο στοιχειο της αμφισβητησης της καθεστηκυιας ταξεως, στην υπηρεσια της διατηρησης αυτης της ταξεως[…] Αλλα το πιο φανταστικο αμαλγαμα παρουσιαζεται οταν ο διανοουμενος πετυχαινει… να συνδεσει την κριτικη της πραγματικοτητας με τη λατρεια της δυναμης και της εξουσιας [της ‘‘επαναστατικης’’ εξουσιας]… Ο Σαρτρ, βεβαιωνοντας απειλητικα: ‘‘Δεν μπορειτε να συζητατε τις πραξεις του Σταλιν, εφοσον ειναι ο μονος που κατεχει τις πληροφοριες που τις δικαιολογουν’’ θα παραμεινει αναμφισβητητα το πιο ευγλωττο δειγμα της αυτογελοιοποιησης του διανοουμενου…

 
___________________________
 

KARL MARX: Η Γερμανικη Ιδεολογια – Αρχουσα ταξη και κρατουσες ιδεες

«…Σε καθε ιστορικη περιοδο, οι κυριαρχες ιδεες ειναι οι ιδεες της αρχουσας ταξης… οι κυριαρχες υλικες σχεσεις εκφρασμενες ως ιδεες• οι σχεσεις που καθιστουν μια ταξη κυριαρχη, συνεπως οι ιδεες της κυριαρχιας της… Οι αρχοντες… μεταξυ αλλων αρχουν και ως διανοητες, ελεγχουν την παραγωγη και τη διαδοση των ιδεων της εποχης τους… Εμφανιζουν το συμφερον τους ως κοινο συμφερον ολων των μελων της κοινωνιας… αποδιδουν στις ιδεες τους οικουμενικη ισχυ, και τις εμφανιζουν ως τις αποκλειστικα μονες ορθολογικες, οικουμενικα εγκυρες ιδεες…»

Κυριαρχη Ιδεολογια:
ο τροπος που οι αρχοντες νοηματοδοτουν τον κοσμο καθαγιαζοντας το συμφερον τους. Οι εκπεμπομενοι απο το καθεστως μυθοι που ιεροποιουν την κυριαρχια των ποιμενων επι του ποιμνιου. Το software των οιονει ρομποτ. Το ‘‘αυτονοητο’’, ο ‘‘κοινος νους’’, αυτο που ο μεσος ανθρωπος αντιλαμβανεται ως ‘‘πραγματικοτητα’’, δεν ειναι παρα εσωτερικευση της κυριαρχης ιδεολογιας. Σε παλιοτερες εποχες, ‘‘πραγματικοτητα’’ ηταν η παντοδυναμια του ‘‘Θεου’’ και η αντιληψη οτι οι αρχοντες διοριζονται απο το ‘‘Θεο’’. Η Εκκλησια ηταν το κεντρο κατασκευης της ‘‘πραγματικοτητας’’, το καθεστωτικο κεντρο προπαγανδας. Σημερα ‘‘αυτονοητο’’ ειναι η παραγωγη και η καταναλωση ως αυταξιες, η θρησκεια του χρηματος, η ιεραρχια, ο ανταγωνισμος, η εκμεταλλευση. Κεντρο κατασκευης και διαχυσης του ‘‘αυτονοητου’’, της ‘‘πραγματικοτητας’’, ειναι τα media. Η προσαρμογη, ο κομφορμισμος, ειναι ‘‘υπευθυνοτητα’’ και ‘‘ρεαλισμος’’. Οι καθεστωτικοι δημοσιογραφοι και διανοουμενοι ειναι οι συγχρονοι ιεροκηρυκες.

 
___________________________
 

STANLEY MILGRAM: ΑΥΘΕΝΤΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ
«…Ειναι ισως το σημαντικοτερο ευρημα της ερευνας μας: απλοι ανθρωποι που απλως κανουν τη δουλεια τους, χωρις να εχουν ιδιαιτερη προδιαθεση εχθροτητας, μπορουν να γινουν ενεργουμενα μιας τρομακτικης καταστρεπτικης διαδικασιας. Ακομα κι οταν τα καταστρεπτικα αποτελεσματα του εργου τους γινουν προφανη, και προσταζονται να εκτελεσουν πραξεις αντιθετες προς θεμελιωδεις ηθικες αρχες, ελαχιστοι ανθρωποι εχουν την ψυχικη δυναμη να αντισταθουν στην αυθεντια. […] Η ηθικη δεν εξαφανιζεται― η ηθικη εστιαση ειναι εντελως διαφορετικη: ο υποτελης αισθανεται ντροπη ή υπερηφανεια με κριτηριο την αποτελεσματικοτητα της ανταποκρισης του στις προσταγες της αυθεντιας…»
 
___________________________
 

ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗΣ. ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ

…Τον τελευταίο καιρό υπήρξαν θεωρητικοί με την αναγέννηση του λεγόμενου φιλελευθερισμού, οι οποίοι εκθειάζουν αυτοί την κατάσταση, οι οποίοι λένε ότι τώρα φτάσαμε πραγματικά στην αληθινή ελευθερία, στον ατομικισμό, όπου ο καθένας ασχολείται με τα δικά του και συνεπώς δεν έχουμε κοινωνικές και πολιτικές συγκρούσεις, δεν έχουμε έκτροπα και φασαρίες και έτσι το σύστημα λειτουργεί. Εκτός από την υποκρισία, ο συλλογισμός περιέχει και μία τεράστια αυταπάτη… το σύστημα αυτό έτσι όπως είναι σήμερα καταστρέφει την ίδια την επιβίωση του[…] Δεν λειτουργεί δυνάμει των ανθρώπων και των θεσμων που παραγει, λειτουργεί διότι ενάντια στην κρατούσα νοοτροπία, εξακολουθούν και υπάρχουν σε τμήματα της κοινωνίας, ακόμα και στον κρατικό μηχανισμό, ας πούμε Φ% των δικαστικών, Χ% των εκπαιδευτικών ή Ψ% των εργαζομένων εν γένει, οι οποίοι αντί να συμμορφωθουν με την επικρατούσα νοοτροπία, δηλαδή να λένε συνεχώς ‘‘τι με νοιάζει εμένα, ποιός πληρώνει περισσότερο; Προς όφελος αυτού βγάζω την απόφαση’’, εξακολουθούν να λειτουργούν κατά παραδοσιακό τρόπο… με κατάλοιπα ηθους…

 
___________________________
 

ΟΙ ΔΟΛΑΡΙΟΦΡΟΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ‘‘ΜΝΗΜΟΝΙΑ’’

Καπιταλισμος δεν ειναι ουτε ο Λατσης, ουτε ο Ροκφελερ, ουτε η Siemens, ουτε η BP. Ειναι ο μεσος ανθρωπος, ο προθυμος να πουληθει για να καταναλωνει, ο προθυμος να συμμετασχει στη διαδικασια συσσωρευσης του Ιερου Κεφαλαιου. Τις τελευταιες δεκαετιες, προσαρμοσμενος σημαινε δυναμει βολεμενος. Το προβαλλομενο κοινωνικο προτυπο ηταν να σπουδασεις, να αποκτησεις δεξιοτητες, να γινεις εμπορευμα υψηλων προδιαγραφων, να σε αγορασει σε καλη τιμη καποια εταιρεια ή το δημοσιο, για να βρεις το νοημα του βιου, την καταναλωση. Επι δεκαετιες οι νεοελληνες ψηφιζαν και προσκυνουσαν τις καθεστωτικες συμμοριες, κομματα και εταιρειες, για να παιρνουν ως ανταλλαγμα διορισμους, αργομισθιες, επιδοτησεις, νομιμοποιησεις αυθαιρετων, ασυλια για να κλεβουν ανενοχλητοι ο ενας τον αλλο, και λαιφσταιλ. Στηριζαν την αρχουσα μαφια για ενα μονο λογο: ηθελαν να γινουν μελη της.
Ολως αιφνιδιως, σημερα φτυνουν εκει που εγλειφαν. Τωρα που τα λεφτα και τα ρουσφετια κοβονται, και δεν θα μπορουν να πληρωνουν τις δοσεις του αυτοκινητου και της tv plasma, ανακαλυψαν οτι οι εκλεγμενοι νταβατζηδες τους ειναι ‘‘κλεφτες’’.
Τωρα το Αφεντικο αποφασισε να υποτιμησει και τις δεξιοτητες, και τα προσοντα, και την προθυμια μας να πουληθουμε.Δεν θελουμε να αλλαξουμε τον κοσμο, δεν ειμαστε ουτε παλαβοι ουτε ιδεοληπτικοι, ειμαστε υπευθυνοι και ρεαλιστες, θελουμε να προσαρμοστουμε και να γινουμε ανταγωνιστικοι, ευπωλητοι. Στο εξης ομως, προσαρμοσμενος σημαινει δουλοπαροικος.
Ηρθε ο λογαριασμος για τον εθελοδουλο, τον καταναλωτη, τον πελατη των κομματων. Οι ποιμενες του εκτιμουν οτι δεν εχουν πλεον αναγκη να τον εξαγοραζουν, μπορουν απροκαλυπτα να του επιβαλλουν το καπιστρι: κινεζοποιηση.
Αν θελουμε να αλλαξει κατι, η δολαριοφρων πλειοψηφια, η ‘‘μεσαια ταξη’’, πρεπει να εξαλειφθει.Η πεινα διαρκειας που επιβαλλεται μεσω ‘‘μνημονιων’’, μπορει να εχει και θετικες πλευρες. Η αδυναμια του κομφορμιστη να βολευτει, να πουληθει σε καλη τιμη, ισως να τον ωθησει να αρνηθει να πουλιεται. Κι αν δεν υπαρχει ελπιδα να απαρνηθει ο ιδιος την κατασταση του ρομποτ, ισως το κανουν τα παιδια του.